Yüzde 100 Manisa Organize Sanayi Bölgesi’nin bağlı ortaklığı olan Manisa Organize Sanayi (MOS) Lojistik Hizmetleri A.Ş., uluslararası standartlarda sanayiciye sürdürülebilir, güvenilir ve çağdaş bir lojistik hizmeti sağlıyor. Gerek mevcut sanayicilerin navlun maliyetlerini aşağı çekerek, navlun kazanımlarını yeni yatırımlara kanalize ederek istihdam artışı yaratmak, ulusal ve küresel ölçekte lojistik hız ve maliyetlerde verim artışı gerçekleştirerek sanayiciyi uluslararası piyasalarda daha rekabetçi kılmak; gerekse yeni yabancı yatırımları ülkemize çekerek doğrudan sermaye girişiyle istihdam arttırıcı bir etki yaratmak amacıyla ana hizmet konusu çevreci, güvenli ve hızlı tek taşıma modu olan demiryolu taşımacılığı ile hizmet veriyor. 2010 yılında resmi açılışı yapılan ve 306 bin metrekarelik alanda bulunan MOS Lojistik Hizmetleri A.Ş. bölge limanlarına trenle günlük 300 konteyner taşıyor.
GÜVENLİ VE ÇEVRECİ BİR TAŞIMACILIK
MOS Lojistik Hizmetleri A.Ş. Genel Müdürü Arda Erman, demiryolu taşımacılığı ile güvenli ve çevreci bir taşımacılık hizmeti sağladığını vurgulayarak, “Manisa Organize Sanayi Bölgemiz 11 milyon metrekarelik bir alanda kuruldu. Bundan 13-14 yıl önce, dış ticaret hacimleri de değişince bir lojistik merkez kurulum ihtiyacı doğdu. Bizim doğrudan limanlara giden ithalat, ihracat konteyner yoğun bir trafiğimiz var. Sanayinin depolama yapabileceği dış alan kullanımlarına da ihtiyacı var.
Bu yıl 11. yılımıza girdik. 11 yıl içerisinde, her ne kadar yüzde 100 OSB’nin şirketi olsak da sanayicimizin demiryolu taşımacılığına karşı olan tereddütlerini ortadan kaldırmak için çok büyük efor sarf ettik. Biz uluslararası taşıma yapmıyoruz. Manisa Organize Sanayi Bölgesi’nin ithalat ve ihracat konteynerini, Aliağa’daki konteyner limanları ile İzmir Alsancak Limanı arasında demiryolu ile yurt içi nakliyesini gerçekleştiriyoruz. Bunu yaparken gemi terminleri, gemi süreleri, limanların serbest kullanım süreleri göz önünde bulundurularak fabrikayla ithalatla da üretimi aksatmayacak noktada taşımalarını yapıyoruz. Tabi demiryolu taşımacılığı fabrikaların içine doğrudan girmiyor. Bir aktarma alanına ihtiyaç oluşturuyor. Daha önce 15-20 bin metrekare olan alanımız zamanla 55 bin metrekare oldu. Yaklaşık 6 yıldır ise doğan ihtiyaç 75 bin 500 metrekarelik kara limanı gibi konteyner ara aktarma sahasına kavuşmamıza sağladı.” dedi.
GÜNLÜK 300 KONTEYNER TAŞINIYOR
Her gün 4 defa demiryolu yük seferi yaptıklarını kaydeden Erman, “İlk tren İzmir Alsancak Limanı’ndan 50 vagonla MOS’a geliyor. Aynı lokomotif ihracat mallar için 50 vagonla Aliağa’ya gidiyor; Aliağa’daki 50 vagonu alıyor ve yükleyerek MOS Terminale getiriyor. MOS’tan da gece en son 01:00 treninden Alsancak Limanı’na girecek olan ihracat yüklerini trenle götürüyor. Tek lokomotifle aynı bölge içerisinde 4 tren seferi yapıyoruz. Tren ile günlük ortalama 300 konteyner taşıyoruz. Tabi demiryolunun getirdiği en büyük avantajlardan biri İzmir-Manisa ve Manisa-Aliağa arasındaki karayolu trafiğini ciddi anlamda rahatlatıyor olması. Çünkü yollardaki en büyük trafik sıkışığını ve kaza risklerini ortaya çıkartan ağır vasıta araçları kullanımıdır. İhracatta da aynı şekilde gemi terminallerden çok önce boş konteynerleri MOS’a çekiyoruz. Yükleme yerleri yurt dışı servisleri belli. Gemi planı belli olmadan önce yüklüyoruz. Fabrikalardaki depo alan sıkışıklıklarını, fabrika içindeki gereksiz mal maliyetlerini ortadan kaldırıyor veya bir şekilde minimize ediyoruz. Böylece sanayici hız, esneklik ve çok ciddi bir planlama alanı kazanıyor. Bu çok büyük bir avantaj.
UYGUN MALİYETLERLE SANAYİCİNİN LOJİSTİK İHTİYAÇLARINA DESTEK
Uygun maliyetlerle sanayicinin lojistik ihtiyaçlarına çözümler bulmak için çalıştıklarını vurgulayan Erman, “Yüzde 100 doluluk oranındayız. Aslında demiryolunu çok daha fazla artırabiliriz. Bütün enerjimiz demiryolunu daha verimli, daha efektif, daha kuvvetli kullanmak ve bunu sürdürülebilir hale getirmek. Biz devlet demiryollarını herhangi bir aracı kullanmaksızın doğrudan sanayiciyle buluşturuyoruz. Yatırımlarımız sanayicilerin talepleri doğrultusunda Manisa Organize Sanayi Bölgesi tarafından karşılanıyor.
İki ana faaliyet kolumuz var. Bir demiryolu ile konteyner taşımacılığı, bölge firmalarının ihracat ve ithalat konteynerlerini bölge limanına taşımak, kapalı depolama alan ihtiyaçlarına katkı sağlamak. Uluslararası standartlar neyse hatta üzerine çıkarak sanayicimize sürdürülebilir, güvenli, çağdaş lojistik hizmeti sağlamak.
306 bin metrekarelik alanda faaliyet gösteriyoruz. 55 bin metrekarelik ilave bir alanımız var. Sanayicimizden gelecek olan ilave yatırımları değerlendireceğiz. Demiryolunun çok planlı ve programlı olması lazım. Sanayicinin bize güveni tam. Ana unsurumuz güven. Biz bunu sağladık. MOS Lojistik Hizmetleri olarak Manisa’da sanayicilerimizin ürünlerini dünyaya gönderiyoruz diyebiliriz. Manisa Organize Sanayi Bölgesi’nin dünyaya açılan kapısı olması noktasında çalışmalarımız devam ediyor. Ama bizi o noktada ayıran tek şey var: doğrudan yurt dışı taşımalarımız yok. Buradan bölge limanlarına gidiyor. 178 ülkeye ihracat ürünü taşınıyor.
Bölgenin dinamikleri noktasında beyaz eşya ve elektronik ağırlıklı taşıyoruz. Bizim ülke olarak ana amacımız döviz girmesini sağlamak ve istihdam problemini sanayileşmeyle ortadan kaldırmak. Biz de buna katkı sağlamaya çalışıyoruz. Yatırımlarda geri dönüş oranımız yüzde 100’lerde. Atıl hiçbir şey yok.” diye konuştu.
MOS’UN GENEL AVANTAJLARI;
Demiryolu taşımacılığı hizmetimizin beraberinde, sahip olduğumuz 23.970 m2 kapalı depolama alanları ile bölgemizde eksikliği bilinen bağlantı yolları düzgün, düzenli, güvenli ve temiz depolama gereksinimlerine yanıt vermekteyiz. Manisa Gümrük Müdürlüğü’ne bağlı olarak çalışan 1.200 m2 açık, 1.400 m2 kapalı Geçici Depolama Alanı‘nda gümrüklü depolama hizmetleri ile elleçleme hizmetleri verilerek Bölge firmalarımızın Manisa Gümrük Müdürlüğü üzerinden ithalat yapabilirliğini arttırarak ardiye ve ara nakliye maliyetlerinde kazanım, işlem sürelerinde hız sağlanmasının önü açılmaktadır. 10.000 m2, 140 araçlık tır parkı ile tır ihracatlarının da Manisa Gümrük Müdürlüğü üzerinden yapılması firmalarımıza operasyon hızı ve maliyet avantajı sağlamaktadır. 22.770 m2 serbest depolama alanlarımız, bölgemiz firmalarının gereksinim duyduğu sezonluk ve öngörülemeyen ek stok alanı gereksinimlerine sağlıklı ve hızlı çözüm sunmaktadır. 9,7 km iltisak hat bağlantısı ile demiryolu taşıması ve 75.500 m2 konteyner terminalinin operasyonel olması ile birlikte, demiryolu, denizyolu ve karayolu ile gelen veya gidecek tüm yüklere, geçici depolama ve serbest depolama hizmetleri aynı ortamda, sıfıra yakın aktarma mesafeleri ile, güvenli ve düzenli bir alanda yükleme boşaltma yapılarak lojistik hizmetinin entegre hale gelmesi de sanayicilerimizin maliyetlerinde ve operasyon sürelerinde büyük avantajlar sağlamaktadır. Konteyner terminalimizde sağladığımız elleçleme ve ara stoklama olanakları ile ardiye, demoraj ve araç beklemesi maliyetlerinden kurtulmak mümkün olmaktadır.